onsdag, april 23, 2008

Don't give up on me

Solomon Burke är inte bara en oerhört själfull sångare med ett omfångsrikt register. Han är i sig monumentalt omfångsrik med en gigantisk kroppshydda som får Tony Soprano att framstå som en spindelman.

Titellåten hör du via denna länk.... försök att hålla emot känslorna. Det här är musik som berör, jag blir tårögd varje gång jag hör det här... inte bara för att det är vackert. Albumet kom över mig som min första gåva till S och titeln var väl en blink till att "ha tålamod med mig.." Just då, våren 2002 var jag nybakad i det nya livet och kände mig mycket spröd och vilsen. den här store, svarte mannen var nåt att hålla i.



OK - han är svart. Ok här sjunger han med The Blind boys of Alabama... men..



...det är väl ändå att ta det ett litet steg för långt? Det här klippet är bättre... men verkar vara lite svårt att buffra. I alla fall hemma hos mig tar det en stund att streama ner. De blinda gossarna gör f ö en god öppning till första säsongen av The Wire. Lyss! Här även med Tom Waits.

Att det dröjde 12 år innan en ny skiva fastnade i 21-stocken beror nog på att 90-talet var spretigt och utan ro. Jag konsumerade mycket musik och visst kunde Oasis, Nirvana och några andra 90-talsfenomen kunnat få vara med, men nehej... det fastnade inte då jag skulle plocka med mig skivor till graven.

Jo.. på ett sätt,men det visste jag inte förrän 2004. Då ett album från 1991 letade sig in i mina hörselgångar på allvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine