lördag, mars 29, 2008

Håkans fem fyrar...

Bara så där på kul... för att se om nåt har hänt - så trycker jag in Håkan i min WMplayer;

Inser snabbt att GP: recensent och jag har mycket olika referensramar

Tro och Tvivel = Bruce Springsteen har blivit kapad och framförs nu av något gällt, falskt och mycket konstigt. Lite som Darkness of the Edge of Town, fast

För en lång, lång tid = Mera stöld... och falskt..lite flört och handklappsvänligt men Roy Bittans piano har någon ondsint göteborgare stulit...

Zigenarliv Dreamin = Bängen trålar/Goin' up the country, fast på Stigbergsliden..så jävla ogenerat... Canned Heat och Andres Melander...här finns stålar att hämta!

Kärlek är ett brev skickat tusen gånger = Va? Prince' Purple Rain...eller är det Pinks... men för första gången hittar jag en lyssningsbar bakgrundslåt om jag överser med skärsåren som falsksången slår till med ibland.

Jag vet inte vem jag är men jag vet att jag är din = Bra driv i en låt som skulle tjänat på att sjungas av någon annan

För sent för Edelweiss = Ljudläggaren eller mixerkillen har så här långt in i produktionen fått nog. Håkan sitter i en tunna med en hink på huvvet och sjunger... "hugt" sjunger han. "Högt" heter det...

Kär i en ängel = Väldigt snott...väldigt bekant.. men referenserna till Ted Gärdestad finns där... Då var det "Jag skall fånga en ängel" men det gör kanske inget....? Det finns redan så mycket ogenerat snatteri på tidigare låtar, så wtf?

Sång i buss på villovägar 2007 = Inleds med Håkan och bara en plinkgitarr... sånt där du kan höra kl 05:30 genom en tältvägg på Roskilde... det matta, dödsrycket i en fest som slutligen ballt ur... och den sista partynerven såsar ihop bland tomma vinkartonger och snarkande emo-ögon... och jag hoppas bara att Bajsmannen skall komma och liva upp det hela...

Dom fyra årstiderna = I fought the law...and the law won...? Någon ? Denna Quattro Stagioni blev inte många ingredienser... gjord av Sonny Curtis & Crickets mer känd genom The Clash version... smutt! Den tar vi!



Så där ja... så skall det låta... nu är det tre spår kvar...

Långa vägar = Ett alldeles för välbekant riff bär den här sången, men OK för första gången här jag något orginellet och väldigt "Håkanst" - därmed inte sagt att jag vill ha det i lurarna på min träningsrunda.

Flyg du lilla fjäril = Namedroppin' i Göteborgiana... har vi hört det förut? Yes! Är det bättre nu? Jovars... den här är helt OK. Håkan skriker inte en enda gång...det är finstämt, vacket... jag gillar den här. Kors! Det trodde jag inte.

Inte skyldig nån nåt = Bruce är tillbaka, den gälla rösten likaså... till och med kören är falskklingande och jag stänger av. Synd på en sån avslutningslåt, som skulle kunnat bli något... men den fadas efter 3:39... helt obegripligt.

Summering = En nedmonterad Pater Nosterfyr

Jaha... har jag varit elak nu? Kanske. Om Håkan läser det här hoppas jag inte han blir lessen, det är inte hans fel att jag inte klarar av att lyssna på ogenerat stulna låtar och falsksång. Han har nästan hela Sverige i ett järngrepp ändå. Tar han sig själv på allvar? Ja, jag tror det och det är OK...till skillnad från dom här gubbsen. Lunchpackage? Anyone?


Jag softar vidare i en avslappnad loungeatmosfär och gör frukost....




Andra bloggar om: , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine