lördag, oktober 06, 2007

Schulmans sorti och Uffes entré

Det har varit en tuff vecka. Uppe i Sth möttes jag av nyheten att Alex Schulman slutar blogga. Att jag inte blir förvånad...vad var det jag sa... Hr Bessermesserschimdt gör entré och sopar banan med allt vad medium och proffskännare tycker sig ha koll på...Alex satt i en morgonsoffa ochsa att den Alex Schulman som han byggde upp i bloggen blev alltför otrevlig. Då klack det till i mig. ...han drog alltså Jånni Balle-spåret ett varv till: Nä...det är inte jag som är sån här... det är blogg-Alex...var går gränsen mellan privatjaget och bloggjaget då...? Fan, så dumt o otydligt.

Mitt under jobbet som UGL-handledare har jag plöjt igenom de 200 sista 989 sidorna Lundell:


Middag på en välbekant estrad...

och jag kan bara stämma in i de recensioner som jag hittills läst - Måns Ivarsson har gjort en kulturgärning och sammanfattat artistens liv på ett lättläst, varierat och underhållande sätt. Fakta om skivsläpp, inkomster blandas med nördfakta, intervjuer av barndomsvänner, medmusiker, andra journalister. Inte minst är Uffe själv på G och kommenterar vissa händelser i mailväxling med Måns. Jag finner en introvert, blyg och numera nykter alkoholist som har mycket ilska över sakernas tillstånd. En brinnande själ som (om han inte aktar sig) kommer bli en grinig gammal gubbe.

En gång i tiden bestämde han sig för att göra en soloturné med bara sig själv på gitarr och med lite piano och någon bas som komp. Scenskräcken höll honom tillbaka då.. men vad jag skulle önska intima, akustiska konserter men mannen, artisten, miraklet. Eller åtminstone en dubbel-DVD eller dubbel-CD med titeln "Viskar med främlingar" eller nåt annat Lundellskt... Med sylvassa o avskalade versioner av de tyngre o rockigare låtarna. Tänk en 67, 67 i lätt jazzkryddag loungeversion... och så är det bara att ösa på... laidbackkvalité för den förlorade oskuldens generation som fick mödomen knäckt den 28 februari 1986 (enligt UL själv)

UL säger också at han inte går på bio längre; "Där kan man inte vara...folk beter sig som om dom var hemma i sitt vargdagsrum" Välkommen i klubben Uffe!

Det finns också inslag som etsar sig fast ... hans sexdebut handlar om att utnyttja en nersupen fjortis tillsammans med två kompisar; en händelse som verkar plåga honom under många år.

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine