onsdag, oktober 10, 2007

Grannfejden

Igår kväll satt jag och såg på Grannfejden och kunde se konflikten mellan markägare och stugägare i Huljen. Efter första avsnittet som gick för två veckor sen blev jag gott instämd till programmet. Väl hanterat och en möjlighet för parterna att komma till insikt om att problemet kanske låg mer hos dem själva än i själva problemet.

Så icke igår. Redan när Lennart täckte upp hela köket med foton, klipp-o-klisterlappar, bandinspelningar och anmälningar förstod jag att alla kex i paketet inte var helt intakta. Att dessutom ingen annan familjemedlem förekom (det borde vara ett spärrat krav - alla de närmast berörda skall vara med) gav mig ytterligare näring till oro.

Mycket riktigt visade det sig under programmets gång att det inte stod rätt till med Lennart. Det blev ingen medling, han hade dessutom sålt huset men fortsatte bråka ändå. En av medlarna uttryckte det som så här: "Det här bråket verkar vara hans livsluft"

Detta program borde inte visats. Möjligtvis som en fallstudie över en paranoid personlighetsstörning - men inte i akt o mening att lösa eller hantera en konflikt.

Jag hoppas redaktionen, de inblandade medlarna och andra ansvariga noga bedömer vad som visas, hur det visas och eventuellt följs upp med avannonser om hur gick det sen - vad har hänt, har någon fått vård. Jag skulle önska att några såg programmet i realtid och kommenterade/diskuterade det hela.

Det här ämnet är egentligen alldeles för seriöst och alvvarligt för att TV 3-snuttifieras. Fråga invånarna i Rödeby utanför Karlskrona.

Programmet går i repris lördag 13/10

Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine