torsdag, juli 19, 2007

Owe och osjälviskheten...

Owe Wikström skriver om själviskhet och konsumtion i dagens GP. Att utseendeindustrin skapar ett missnöje som de sedan säljer bot på... kan så vara, men jag tycker den gode Owe, vars "Långsamhetens lov" är något av det mer upplyftande jag läst på flera år blandar ihop korten och stoppar in Dalai Lama och Syddan i samma påse...


"tar låång tid att läsa..."

"För att bli kvitt själviskheten behöver jag skapa ett inre rum där jag trivs med mig själv - dvs jag tror på tesen att "du kan bara älska andra om du älskar dig själv". Hur detta skapas?, tja... jag tror mer på andlighetsspåret än lerinpackning och golf."
Så kommenterar jag hans artikel i GP och skulle väl kunna fortsätta att breda ut mig och vittna om mina egna erfarenheter från att ha varit en man med en axel instoppad i arslet kring vilket världalltet roterade ...tills jag numera - i alla fall om jag skall tro min omgivning - mestadels har förmåga att se andras behov, dela med mig och då och då stå tillbaka.... men jag hoppar det och lutar mig tillbaka... inväntar dagen i fullständig ro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine