söndag, juli 31, 2005

Sagan om 1984

Var och såg Batman begins nu i dag. En dag som äntligen bjöd på sol.

Kvinnan o jag lapade på balkongen sen... i väntan på löppasset - Skatås så klart.

Medan jag sprang började tankarna fara - "Tjenare kungen" utspelas 1984...vad gjorde jag då?

Gick i uniform, slösade bort mina traktamenten på vidlyftigt partyliv under helgerna och begrov mig i ångest kring skogarna i Borensberg under veckorna...ett torftigt liv. Men.. sommaren 1984 minns jag med glädje. Mycket Ios i Grekland - hela juni faktiskt - och en het sommar med mycket ledigt...det var tvunget inför min officersskola...skulle komma dit "ren" utan kompledighet m m...så jag gick o drog i 10-12 veckor...fick en citylägenhet...
All ångest som jag begravt i kronans snuskburk med start 1977 kom över mig kring juletid 1984... hade grungen och Kurt Cobain varit i ropet då... "I hate myself and I want to die" hade varit en passande hit då..men våren -85 kom, kärlek o sång och ny kula...tralalalala

Så går livet...upp o ner...men..filmmanus alltså... fick gräsliga idéer om den lille mannens hämd. Hämd ÄR tacksamma teman...gärna där små älskade barn kommer till skada inför en maktlös far...en hångrinande människa med svår personlighetsstörning i full frihet... tillfrisknar...börjar leva...tjänar pengar...för flyt...samtidigt börjar det hända onda saker kring honom.. (har den idén redan fått filmstöd av Marianne Ahrne?)

Dagens låt blev: " I want a new drug" Huey Lewis and the News

Imorgon börja jag reflektera kring ett steg som handlar om att göra förteckningar...

Natti dread...

1 kommentar:

  1. Min bäste maxare,

    Tack för upplysningen. Tack för den utförliga U2 recentionen på
    bloggen. Bra att du fick ut så mycket, trots saknad av uppdatering på
    materialet.

    Såg reprisen av Allsång här om dagen och blev även jag lite gripen av
    Håkan. Han är ju sympatisk på något sätt. Sen blir det ju inte sämre
    av att sättning, attityd och frasering av En midsommarnattsdröm lånat
    mycket av (inspirerats av) Brucans och E-streets kaotiska
    ljudväggsframförande av Born to run. Du kanske har rätt i det där med
    liveartist. Ska vi gå och titta nån gång?

    Den flexible mannen i öst, numera utan både keps och basker eftersom
    den ordinarie, rakt i genom mörka hårmanen räcker mer än väl som
    huvudprydnad.

    SvaraRadera

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine