tisdag, februari 17, 2009

Spotified - vecka 908 -Wasa Express



Alltså... "908" står för 2009, vecka 08. Det blir enkelt att förhålla sig till. Det är ett sätt att beskriva tid och rum som rotat sig fast under min militära skolning och är en av de få esoteriska begrepp som jag gärna håller fast vid. En annan yrkesskada som dröjt sig kvar hos mig är att peka med hela handen och tala med magstöd. Och så rättar jag döttrarna då dom säger att: "Det är många människor som gått till Konsum" när de ser fotspåren i snön på trottoaren.

- Nej, nej nej, säger jag. Spår av flertalet skosulor i riktning mot Konsum, heter det. Skilj på fakta och fantasi. Sedan ger jag en lektion i den ädla rapporteringskonsten; Stund, Ställe Styrka, Slag, Sammansättning. Därefter kan umgänget fortsätta på ett mer avslappnat plan.

Nu till musiken...

Jag har tänkt att grotta ner mig i min skivsamling som består av plast (CD:s) som mest står och samlar damm. I min serie "21 skivor" har jag gått igenom de alster jag skulle ta med mig till en öde ö. De finns arkiverade här i spalten till höger.

Nu kommer jag gå loss på lite allt möjligt som borde ha en större skara lyssnare. Först ut är Wasa Express.

Det här var några skumma lirare som min kusin och jag ramlade över en sen decembereftermiddag 1976 på Kulturhuset i stockoholm. En gratisspelning som vi slank in på. I Moonboots. Bara en sån sak. Sedan såg vi King Kong med jeff bridges och Jessica lange på Vintepalatset. Även detta i Moonboots.

På hösten -77 (det ultimata rockåret) låg jag i lumpen och passade på att hälsa på kusin Mats i Stockholm igen. Av en händelse spelade Wasa Express på ett stoooort disco som hette Domino.


Skivans första spår - "January Man" bytte namn, beroende på vilken månad gruppen spelade. Jag har alltså hört Decembermannen och Septembermannen live.

Trummisen Åke Eriksson såg galen ut redan då. Han gör 6 år senare rollen som en sorts svensk Jason i kultrullen "Blödaren" - en film du bör se om du inte har gjort det. En garanterat annorlunda upplevelse.

Skivan med det minst sagt kitchiga omslaget (Katastrofala Omslag? Hallå!) är vid lyssning idag brutalt fräsch och bevisar tesen om att "knepig musik åldras långsamt". det här är jazzrockfusion som står sig mycket gott. Om det inte varit för omslaget då. Där har grabbarna otur.

Skall passa på att nämna - jag äger den här skivan i vinylutgåva.Dessutom signerad av samtliga fyra medlemmar. Efter giget på det stora discot gjorde kusin Mats och jag en inbrytning och ville köpa skiva. Så blev det. Dessutom en kort förlägen pratstund, trots en uppmorskad folköl + KIR-attityd.

Med Spotify som hjälp lägger jag upp en spellista till detta famösa album Wasa Express – Wasa Express - som i alla fall går att följa några veckor.

Saknar du Spotify - men vill ha ett konto - så kan du gå HIT. Det kan finnas invites just nu

(Läser du detta i april kan du skapa en spellista själv eller söka dig fram)


3 kommentarer:

  1. Äntligen tillbaka, märker jag sent omsider! :-)
    Wasa Express spelas förfullt, vilka gubbar, haha ...

    Har tänkt slå dig en signal men min önskan har inte lämnat tankevärlden än.
    Vi snackade ju om att göra nåt "ledarjobb" ihop, jag kanske har ett litet alternativ.
    Well, gött att "ha dig tillbaka" i bloggvärlden igen! :-)

    SvaraRadera
  2. Ååh! Nostalgi på hög nivå. Men - jag kände inte alls igen den där skivan, så jag sökte på bandets namn och hittade skivan "Till attack" och den måste jag ha hört väldigt mycket, där kände jag igen allt. Jag kunde nästan sjunga med. Jag har nog hört dem live också tror jag.

    SvaraRadera
  3. @ Hasse - tack min vän...det där med ledarjobb blir jag nyfiken på. Du hör av dig, va?

    @ Knusslan - Wasa Express bytte stil - radikalt efter skiva 1 o 2.
    Ingen sång alls - mer än Dr Åke på ett spår här

    SvaraRadera

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine