tisdag, augusti 26, 2008

En sorts kärlek

Att ligga och steka kroppen på en strand längs Korfus västra kust kräver goda böcker. Det är svårt att tynga sin heta hjärna med Marcel Proust och andra giganter. Jag gick ut stenhårt med Läckbergs Tyskungen för att straffa mig själv... sedan gick jag in för mer utmanande litteratur.

Ray Kluun, så kallar han sig, holländaren som skrivit en mycket utlämnande bok som nagelfarits kors o tvärs under det senaste året. En pocket som legat och värkt hemma i Billy-hyllan, mest för att den hade så mycket oroväckande citat från olika recensioner på omslaget.



"Jag låg i sängen med tårarna strömmande från ögonen när jag läste de sista kapitlen" Östersunds-Posten


"Ett par nätter senare lägger jag Kluuns bok ifrån mig och betraktar mitt rödgråtet svullna ansikte i spegeln. Jag kan i den stunden inte påminna mig att jag har rörts så i djupen av vare sig själ eller hjärta av någon text någonsin."

Göteborgs-Posten

Sånt gör mig återhållsam. Jag investerar helst inte tid i att medvetet försätta mig i gråt. Men så här efteråt - det var värt varenda sida.

Han har vart hos Sveriges egen Oprah - Malou - och snackat. Jag blev nyfiken på hur karln såg ut; somTV 4:s egen Steffo...fast betydligt mindre proppmätt. Klippet är från oktober 2007 - och bör ses. Här finns lite mer från Malous boklubb.


Vem är Björn och vem är Benny?

Jag saknar dock frågan om hur Kluun har hanterat sin monofobi och sitt sexmissbruk utifrån den relation han har idag - men det kanske ger sig. Ny bok på väg - Änklingen - som skildrar en utförsbacke och ...förmodligen en vändpunkt.

En sorts kärlek är den absolut bästa, mest gripande, tankeväckande och omtumlande bok jag läst på flera år. Den är i klass med Tusen små bitar vad gäller förmågan att väcka känslor i mig.

Jag hoppas att jag fått insikter genom att läsa den här boken - och aldrig nånsin' mera ge mig på att döma andras relationer utifall dom är dysfunktionella, vidriga, moraliskt förkastliga eller parkerade i förvaltningstillstånd. Vem är jag att tycka nåt om det? Vad kan jag ha för synpunkter på om andra vill byta partners, hälla gröt i röven på varandra eller bara sitta och läsa samma böcker, samtidigt, i ett rum med för lågt hängda tavlor och rösta på sossarna?

Jag kommer förmodligen ha nog med att odla, utveckla, fördjupa och rannsaka mitt eget förhållande och förvalta den kärlek jag har, får och ger ut i min relation med S. (*älskar dig!*)

Den här boken har också gett mig en idé om ett proschäckt som möjligtvis kan få denna blogg att byta tidsmässig riktining och innehåll under perioden september - november. Jag grunnar vidare på det.
Hur som - Kluuns bok känns ännu mer nödvändig efter detta.

Sedan har de visst landat i Sverige - och möjligtvis i verkligheten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine