måndag, oktober 16, 2006

Skamgrepp

Maria Fortfelius fick gå... nu väntar jag med spänning på att den intellektuellt spänstige och f d chefen tillika f d kulstöterskan Cissi Steg ett Kilo på tankesmedjan Timbro (undrar hur ofta dom har otur när dom tänker...) skall ta/få silkessnöret.

Hemma på kammaren sitter en bitter Anna med en färsk dom i nypan och undrar varför det blir så knas med för mycket brännvin i kroppen... följer handlingsmönstret i Monas tobleronehärva och sätter båda händerna i luften...formar dessa till ett "T"

Framförallt, en viktig fråga som jag kom att fundera över efter att ha varit inne hos Torrdockan - hur hanterar dessa kvinnor skammen...

Skammen som bärs av de besuttna och de redan berikade. De med den materiella välfärden ordnad och silversked i mun och allt hår i bakåtslick m m...ja ni vet

Här är jag fullt med i Torrdockans resonemang, som jag bitvis lätt citerar; Ibland undrar jag om det finns någon skam i kroppen hos de besuttna o berikade. Hur har en nybliven/avsutten och borträknad minister som inte betalat sin licensavgift, gjort tveksamma skatteaffärer och ställts inför konkurshot och inte "haft råd" med barnflicka trots ett oerhört fett bankkonto gjort för att bli av med sin skam? En människa med skam i kroppen skulle göra avbön och säga upp sig själv.

Jag tor det handlar om skamlöshet... den människa som inte får känna skam under sin uppväxt eller i sitt unga vuxna liv blir... skamlös. Och det kanske är så bland många av våra besuttna o berikade, födda med en hel silverservis i munhålan; en curlad o utstakad karriär...en fluffig räkmacka har inte utrymme för pålägget skampastej...

Så är det nog... kan det dessutom vara så illa att; ju mindre skam...desto större vilja att vilja bli politiker?

Något som oxå slår mig är att alla de som nagelfars och hängs i media just nu är kvinnor... hur kan det komma sig? Jag - och många med mig - undrar hur det kommer sig att preppy-snubben Billström kan gå och harva runt med sin licensskuld sedan 10 år tillbaka och bara bli en notis.

Skillnaden kan ligga i att han pudlade kraftigt redan vid upptäckt och inte försökte mörka något.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine