torsdag, februari 22, 2007

Yes - Tormato

Så gör jag ett ryck och fräser till med hågkomliga skivsläpp som på senare år kommit tillbaka i mitt liv. Vi börjar med något kort och svårt.

Yes - svår grupp - har i ett tidigare blogginlägg hissat dom och gör det om igen... fast med deras första "kortlåtsalbum" där "Arriving UFO" var nån sorts bubblare i föregångaren till Tracks. Kaj Kindvall var i alla fall mannen som påade att Yes nu släppt iväg en albumsingel som blippade o flippade.




Öfu J drog iväg till Thörners på Kungsgatan och tjackade upp sig på vinylet. Hem - rostade ett kassettband för att ha i bilen. På den tiden hade jag en silverblå VW 1302S - FAE 495 - en pärla som jag lyckades sunka ner rejält på 4-5 år.

Kaxig stereo skulle jag ha i bilen - ingen radio - sånt trams. Kom ihåg att jag hade sanslösa probelm med att få den inmonterad... och till slut vart det inte bra ändå. Bollnissarna på Trademans (uttalas INTE Trejdmäns) utan precis så skruvat tråkigt som det låter ville inte hjälpa mig med monteringen - jo - om jag betalade ungefär lika mycket som stereon kostade...


Jaja.. det löste sig med vänner som hade större teknisk begåvning än jag själv.


Åter till Yes. Jag hade nån sorts extraterristral period i livet där i slutet av sjuttiotalet. Närkontakt av tredje graden och så. Läste van Däniken som gav ut skumma grejjer på 70-talet.
Så "Arriving UFO" i bilen, på kvällen, med en sån där Los Angeles-utsikt (fast det fick bli U-a city sedd från Hönseberget - Dressmanversionen m a o) där satt jag och tänkte UFO:s. Ville väl bli upphämtad och försökskaninifierad. Sjuk utveckling för en potent 20-åring.

Nu hittade jag tillbaka till den här skivan igen och fanna att den satt sig oerhört väl. "On the silent wings of freedom" är längst och bäst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine