tisdag, maj 03, 2011

Dag 22 - en låt som du gärna älskar till

Idag skulle det egentligen handlat om en låt som du lyssnar på när du är ledsen. Det där med ledsenhet och musik är lite knepigt. Om jag är ledsen, så lyssnar jag helst på något som piggar upp, eller i alla fall inte förstärker känslan av svårmod. Temat påminner också väldigt mycket om dag 04 – en låt som gör dig ledsen. Så jag är nu olydig och plockar fram:

Dag 22 - en låt som du gärna älskar till



Alltsedan Bo Derek gjorde det i "10"  till Ravels Bolero (i Sverige fick denna film titeln "Blåst på konfekten") har musik i samband med parningsprocesser varit ett fint ämne. Ett tag hade jag till och med en närmast tvångsmässig idé om att alltid ha musik med "rätt attityd" då jag skulle kötta till det.

Och det är där skåpen brukar ställas - antingen i klassiska hörnet eller något brummig R&B-björn som mullrar med värsta magstödet och ett soulskägg runt sin vokala ringmuskel.

Jag bjuder på några alternativ;



I en av kommentarena på tuben läste jag; "One day, I'm going to sing this song to the pope."

Ett annat fiffigt spår är Angel med Massive Attack

För att vara lite mer tantrisk - Brian Eno - Ambiet4/On Land. Mästerligt!

Idag har jag en avspänd syn till musik och sex ihop. Men den här spellistan är bra... det går även att kakla ett golv eller baka surdeg till den... även om jag fått klart för mig att Barry White ligger högt på mångas listor... men jag köper inte det. Det är så tydligt. Det är som att gå med öppen gylf och en halvseg ribba i friska luften. Och det gör vi väl inte... neee....

Slutligen - en låt som du gärna älskar till; (jag skulle väl välja en...??)



Bara för att det är han... den buttre. Han är så bra. Även på Spottan... jag har valt att bortse från de religiösa undertonerna i texten.  Kärlek står över tillbedjan i min bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine